Din varmemåler
Det er vigtigt, at varmemålere er opsat korrekt efter leverandørens anvisning og sådan at den er let at aflæse og udskifte.
Opsætning af skabe og andre ting omkring varmemåleren skal være udført så det ikke hindrer adgangen til måleren.
Det er ejerens ansvar, at installationen er i sådan stand at den kan tåle udskiftning af måleren.
Vi anvender kun tyske målere fra virksomheden Diehl Metering af typen Sharky.
Sharky varmemåler
Herunder kan du se en video om, hvordan en Sharky varmemåler virker, og hvordan den betjenes. Du kan også hente en betjeningsvejledning til måleren.
Sådan aflæses din varmemåler
Som forbruger har du ret til at kende tidspunktet for hvornår din varmemåler aflæses, så du selv har mulighed for at kontrollere om aflæsningen er korrekt.
Nedenfor finder du en beskrivelse af hvordan og hvornår vi aflæser målere her i Ølgod.Ølgod Fjernvarmeselskab anvender kun varmemålere leveret af Diehl Metering, som type Sharky (ultralydsmåler). Alle målerinstallationerne (på nær de installationer, hvor der er fælles fremløb) er monteret med en ekstra flowdel, således der er lækageovervågning af fjernvarmeinstallationen.
Sharky ultralydsmåler, aflæses med et wireless M-bus system.
I varmeværkets skorsten på Industrivej 9, er der monteret 3 panelantenner som aflæser varmemålerne flere gange dagligt.
I forbindelse med en flytning, hvor vi bliver bedt om at aflæse varmemåleren, bliver den aflæst på det aftalte tidspunkt.
Aflæsningerne fra alle målerne bliver gjort tilgængelige på vores hjemmeside via eForsyning, sådan at man kan følge med i forbruget og temperatur forhold m.m. Det er den aflæsning der ligger tættest på midnat der bliver vist i eForsyning.
I forbindelse med årsaflæsningen, der foretages sidst i december måned, bliver den nyeste aflæsning, af de aflæsninger som ligger inden for intervallet +/- 3 dage, ophøjet til en årsaflæsning.
Hvis der opstår tvivl om rigtigheden af de fjernaflæste tal, er det målerens tællerstand der er gældende.
Sådan aflæses din varmemåler
Som forbruger har du ret til at kende tidspunktet for hvornår din varmemåler aflæses, så du selv har mulighed for at kontrollere om aflæsningen er korrekt.
Nedenfor finder du en beskrivelse af hvordan og hvornår vi aflæser målere her i Ølgod.Ølgod Fjernvarmeselskab anvender kun varmemålere leveret af Diehl Metering, som type Sharky (ultralydsmåler). Alle målerinstallationerne (på nær de installationer, hvor der er fælles fremløb) er monteret med en ekstra flowdel, således der er lækageovervågning af fjernvarmeinstallationen.
Sharky ultralydsmåler, aflæses med et wireless M-bus system.
I varmeværkets skorsten på Industrivej 9, er der monteret 3 panelantenner som aflæser varmemålerne flere gange dagligt.
I forbindelse med en flytning, hvor vi bliver bedt om at aflæse varmemåleren, bliver den aflæst på det aftalte tidspunkt.
Aflæsningerne fra alle målerne bliver gjort tilgængelige på vores hjemmeside via eForsyning, sådan at man kan følge med i forbruget og temperatur forhold m.m. Det er den aflæsning der ligger tættest på midnat der bliver vist i eForsyning.
I forbindelse med årsaflæsningen, der foretages sidst i december måned, bliver den nyeste aflæsning, af de aflæsninger som ligger inden for intervallet +/- 3 dage, ophøjet til en årsaflæsning.
Hvis der opstår tvivl om rigtigheden af de fjernaflæste tal, er det målerens tællerstand der er gældende.
Lækagekontrol
De fleste af vores målere har indbygget lækage- og sprængningskontrol. Hvordan lækagefunktionen virker kan du læse en beskrivelse af herunder.
Fjernvarmemåleren er udstyret med 2 flowdele, hvilket gør at elektronikken (regneenheden) kan beregne om der er utætheder i en fjernvarmeinstallation. En utæthed kan være en lækage (vandmængder fra ca. 15 L/h op til 300 L/h), eller en direkte sprængning (vandmængder større end 300 L/h). I tilfælde af en lækage giver varmemåleren via et radionetværk besked til en computer, som efterfølgende sender en mail til driftspersonalet på varmeværket. Er der tale om en direkte sprængning, bliver der via radionetværket sendt en SMS til den person som har vagten på varmeværket.
Ved besked om en lækage, forsøger driftspersonalet at kontakte den pågældende forbruger, med henblik på at undersøge om der faktisk er en lækage. Situationen er ikke umiddelbart kritisk.
Ved besked om en sprængning, kontrollerer driftspersonalet om vandpåfyldningen til fjernvarme nettet er steget med mere end 300 L/h over en halv time (vedvarende). Er det tilfældet, så forsøges det at kontakte den pågældende forbruger omgående, med henblik på at få sprængningen lokaliseret og stoppet.
Hvis vandpåfyldningen til fjernvarmenettet stiger kortvarigt, og efterfølgende falder tilbage til normalt niveau, er der blot tale om at der bliver efterfyldt fjernvarmevand på anlægget. Driftspersonalet vil derfor ikke foretage sig yderligere.
Lækage- og sprængningskontrol er til stor gavn for miljøet, da vandtabet i boliger kan reduceres væsentligt. Forbrugeren opnår også en økonomisk besparelse, da erfaringer viser at utætheder bliver opdaget længe før end hvis der ikke var installeret lækage- og sprængningskontrol.
Vidste du at nogle forsikringsselskaber tilbyder rabat på rørskadeforsikringen hvis der er installeret læk-overvågning af vand- og varmeinstallationen? Kontakt dit forsikringsselskab for mere info.
Der er installeret lækage- og sprængningskontrol i alle installationer, på nær de installationer, hvor der er fælles fremløb.
I løbet af et år konstaterer vi typisk lækage i 3 – 5 installationer.
Lækage og sprængningskontrol skal opfattes som en uforpligtende service, uden garanti for at alle utætheder overvåges. Fjernvarme værket kan derfor ikke på nogen måde gøres ansvarlig over for skader som måtte opstå ved lækager eller sprængninger, på grund af mangelfuld information eller henvendelse til forbrugeren.
Lækagekontrol
De fleste af vores målere har indbygget lækage- og sprængningskontrol. Hvordan lækagefunktionen virker kan du læse en beskrivelse af herunder.
Fjernvarmemåleren er udstyret med 2 flowdele, hvilket gør at elektronikken (regneenheden) kan beregne om der er utætheder i en fjernvarmeinstallation. En utæthed kan være en lækage (vandmængder fra ca. 15 L/h op til 300 L/h), eller en direkte sprængning (vandmængder større end 300 L/h). I tilfælde af en lækage giver varmemåleren via et radionetværk besked til en computer, som efterfølgende sender en mail til driftspersonalet på varmeværket. Er der tale om en direkte sprængning, bliver der via radionetværket sendt en SMS til den person som har vagten på varmeværket.
Ved besked om en lækage, forsøger driftspersonalet at kontakte den pågældende forbruger, med henblik på at undersøge om der faktisk er en lækage. Situationen er ikke umiddelbart kritisk.
Ved besked om en sprængning, kontrollerer driftspersonalet om vandpåfyldningen til fjernvarme nettet er steget med mere end 300 L/h over en halv time (vedvarende). Er det tilfældet, så forsøges det at kontakte den pågældende forbruger omgående, med henblik på at få sprængningen lokaliseret og stoppet.
Hvis vandpåfyldningen til fjernvarmenettet stiger kortvarigt, og efterfølgende falder tilbage til normalt niveau, er der blot tale om at der bliver efterfyldt fjernvarmevand på anlægget. Driftspersonalet vil derfor ikke foretage sig yderligere.
Lækage- og sprængningskontrol er til stor gavn for miljøet, da vandtabet i boliger kan reduceres væsentligt. Forbrugeren opnår også en økonomisk besparelse, da erfaringer viser at utætheder bliver opdaget længe før end hvis der ikke var installeret lækage- og sprængningskontrol.
Vidste du at nogle forsikringsselskaber tilbyder rabat på rørskadeforsikringen hvis der er installeret læk-overvågning af vand- og varmeinstallationen? Kontakt dit forsikringsselskab for mere info.
Der er installeret lækage- og sprængningskontrol i alle installationer, på nær de installationer, hvor der er fælles fremløb.
I løbet af et år konstaterer vi typisk lækage i 3 – 5 installationer.
Lækage og sprængningskontrol skal opfattes som en uforpligtende service, uden garanti for at alle utætheder overvåges. Fjernvarme værket kan derfor ikke på nogen måde gøres ansvarlig over for skader som måtte opstå ved lækager eller sprængninger, på grund af mangelfuld information eller henvendelse til forbrugeren.